Сьогодні багатьма вчителями з метою досягнення результативності навчання застосовуються сучасні технології та інноваційні форми навчання в школі . Вони включають активні та інтерактивні форми, що застосовуються в навчанні.
Активні передбачають діяльну позицію учня по відношенню до викладача і до тих, хто отримує освіту разом з ним. Під час уроків з їх застосуванням використовуються підручники, зошити, комп’ютер, тобто індивідуальні засоби, що використовуються для навчання.
Завдяки інтерактивним методам, відбувається ефективне засвоєння знань у співпраці з іншими учнями. Ці методи належать до колективних форм навчання, під час яких над досліджуваним матеріалом працює група учнів, при цьому кожен з них несе відповідальність за виконану роботу.
Інтерактивні методи сприяють якісному засвоєнню нового матеріалу. До них належать:
– вправи, що носять творчий характер;
– групові завдання;
– освітні, рольові, ділові ігри, імітація;
– уроки-екскурсії;
– уроки-зустрічі з творчими людьми і фахівцями;
– заняття, спрямовані на творчий розвиток – уроки-вистави, створення фільмів, випуск газет;
– використання відеоматеріалів, інтернету, наочності;
– рішення складних питань і проблем за допомогою методів «дерево рішень», «мозковий штурм».
Процес навчання на уроках математики – це не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову учня, Він потребує напруженої розумової роботи дитини, її власної активності участі в цьому процесі. Пояснення й демонстрація, самі по собі ніколи не дадуть справжніх, стійких знань. Цього можна досягти тільки за допомогою активного та інтерактивного навчання на уроках математики. Майстерність учителя допомагає дітям досягти найкращих результатів тими засобами, які най оптимальніші в кожній окремій ситуації, Учитель не має права ігнорувати колективну ігрову діяльність учнів тому, що це може призвести до недовіри як між учнями , так і між учнями та вчителями. Спільна діяльність в організації та проведенні ігор сприяє об’єднанню колективу та формуванню спільної мети. Ігрові технології інтерактивного навчання, які цікавість емоційністю позбавляють дитину почуття суспільного відчуження, сприяють соціальному розвитку дитини. Таким чином діти вчаться працювати в команді.
Для того, щоб учень добре навчався, він має бути постійно включений у процес учіння. Шляхом спілкування з учнями, учитель він має говорити на уроці не один і не два рази, а постійно спілкуватися.
Уроки математики, організовані за інтерактивними технологіями, сприяють розвитку мислення учнів уміння вислухати товариша і зробити свої висновки, вчитися повадки думку іншого і вміти аргументувати думку свою. Тому, на своїх уроках математики активно застосовую групову навчальну діяльність – модель організації навчання в малих групах об’єднаних спільною навчальною метою.
Малі групи використовую тільки в тих випадках, коли завдання вимагає спільної, а не індивідуальної роботи дитини. При цьому слід завжди пам'ятати такі вислови:
- Критикувати думку, а не особу, яка її висловлює.
- Поважати всі висловлені думки.
- Не сміятися, а коли інший говорить, за винятком випадків коли хтось жартує.
- Для дискусії пропонуються суперечливі питання.
З метою розвитку навичок ведення дискусії застосовую метод ,,Акваріум”, а суть якого полягає в поділі учнів на дві – три групи для виконання ними певного завдання. Гра проходить так. Одна з груп сідає в центрі класу, утворивши внутрішнє коло. Учасники цієї групи починають обговорювати запропоновану проблему, а всі інші спостерігають за обговоренням. На цю роботу відводиться 3 – 5 хв., після чого група займає свої місця , а вчитель пропонує класу відповісти на запитання: Чи погоджуєтесь ви з думкою групи? Який з аргументів найбільш переконаний?
Після цього місце ,,Акваріум” займає інша група та обговорює наступну ситуацію. Усі групи мають по черзі побувати в ,,Акваріумі”, і результати їх роботи обговорюються в класі.
На етапі закріплення вивченого матеріалу використовують кросворди та ігри: ,,Хто більше знає ?”, ,,Поле чудес”, вікторини.
Для забезпечення швидкого та ефективного включення учнів в інтерактивну діяльність даю учням пам’ятки які містять опис діяльності в збірнику ,,Учись учитись”. Робота в групах може бути організована на таких етапах уроку, як актуалізація, вивчення нового та закріплення вивченого матеріалу. На етапі мотивації навчальної діяльності застосовую метод асоціювання, вправу ,,Мікрофон”, ,,Мозковий штурм”. Ці вправи дають можливість учням вільно висловлювати свої думки. Робота у великій групі – навчальний метод, коли вся група обговорює ідеї чи явища, що стосуються певної теми.
Необхідну інформацію для роботи на уроці учні можуть отримати під час міні – лекції, роботи із роздатковим матеріалом, виконанні домашнього завдання.
Під час роботи в групах учні ведуть короткі записи чи складають таблиці. Учень пише для себе, щоб визначити , запам’ятати , пояснити, обміркувати інформацію або власні ідеї. Виклад думок на папері оцінюю. Кожен учень незалежно від рівня бере участь у розв’язанні колективної проблеми.
На уроці після вивчення нової теми пропоную учням скласти різноманітні завдання для іншої групи, а якщо трапляється так, що суперники не можуть відповісти – відповідають самі. Можна запропонувати учням завдання творчого характеру, наприклад скласти кросворд з теми.
Для кращої організації навчальної діяльності на уроці рекомендую в зошиті написати резюме, дати відповіді на запитання: що сподобалося на уроці?, що не сподобалося?, чи задоволені ви собою?, поставте оцінку собі та дайте собі завдання.
Інтерактивні методи навчання дають можливість активізувати мислення учнів. Залучати учнів до плідної бесіди, мотивувати навчання, показувати різні точки зору, допомагає ставити свої запитання та формувати власну думку.
Комментариев нет:
Отправить комментарий