суббота, 17 октября 2015 г.

Математичні ігри



Математичні  ігри

Ділова  гра  «ЕНЕРГОНОСІЇ»
  цифрах  та  фактах)

Мета:  Формувати  в  учнів  поняття  енергоресурси,  економія,  ресурсозбереження.  Формувати  бережливе  ставлення  до  природних  багатств  держави.  Формувати  в  учнів  риси  громадянина  України.

Таблиця

№ п/п

Енергоносії
Вартість  для  організацій  та  підприємств

Вартість  у  побуті
1.
1 кВт/год електроенергії


2.
1 м3  води


3.
1 м3 природного  газу



         Всі  дані  заповнити  перед  самою  грою,  згідно  тарифів.

І.  ВСТУПНА  БЕСІДА

Запитання.
        
Чи  знаєте  ви,  що  таке  енергоносії,  енергоресурси?
(Заслухати  відповіді  учнів)
         До  енергоресурсів  відносяться:  вода  природний  газ,  електроенергія.  Причому  воду  використовують  і  як  джерело  створення  енергоресурсів,  і  в  побуті  та  в  організаціях  і  на  підприємствах.  Воду,  природний  газ  та  електроенергію  ще  прийнято  називати  таким  словом  як  енергоносії.
         Сьогодні  ми  не  можемо  уявити  життя  людини  без  цих  енергоносіїв.
         Сучасна  міська  вулиця  перенасичена  різного  роду  електричними  мережами,  як  соняшник  насіннячком.  І  коли  вдома  перестає  горіти  світло,  кожен  з  нас  обурюються  і  вважає  себе  приниженим  цим  фактом.  Які  ж  можуть  бути  причини  вимкнення  світла?  По-перше,  це  різноманітні  природні  стихії,  які  пошкоджують  мережі,  різноманітні  замкнення  електроліній,  і,  сьогодні  вважається  дуже  великим  злом,  викрадення  різними  злочинцями  електричних  дротів  для  здачі  його  в  металевий  брухт  та  машинного  масла  з  трансформаторних  будок.  Давайте  погодимося  з  тим,  що  злочинець  за  викрадений  матеріал  отримає  у  свою  кишеню  копійки  і,  мабуть,  радіє  з  того,  що  в  цілих  населених  немає  світла  не  годинами,  а  цілими  тижнями.  А  скільки  коштів  витратить  держава  для  того,  щоб  відновити  електропостачання?  Це  робоча  сила,  це  відновлення  матеріалів  та  приладів.  На  все  це  йдуть  тисячі  гривень 
         Сьогодні  ми  з  вами  проведемо  ділову  гру:  проведемо  підрахунки  коштів,  що  витрачає  держава  на  використання  енергоносіїв.  Ми  зможемо  також  сьогодні  підрахувати  затрати кожної  сімї  на  енергоносії  вдома.  Для  цього  кожен  з  вас  отримав  завдання:  записати  площу  своєї  оселі  та  поцікавитися  у  батьків,  скільки  в  середньому  вони  щомісяця  платять  грошей  за  газ,  воду  та  світло.

ІІ.  ДІЛОВА  ГРА

Завдання  1.
         У  школі  23  класні  кімнати.  Щодня  в  цих  кімнатах  використовують  по  2-3  відра  води  для  їх  прибирання  (30 літрів  води = 30 дм3  води).  Підрахуйте,  на  яку  суму  використовується  у  школі  вода  за  день,  тиждень,  місяць,  рік.  Необхідно  до  кількості  води,  що  використовується  у  класних  кімнатах  додати  воду,  що  використовують  для  прибирання  коридорів.  Будемо  вважати,  що  для  розрахунків  слід  добавити  ще  14  відер  води  (140 літрів  або  140 дм3).

Завдання  2.
         Під  час  опалення  приміщення  школи  в  середньому  витрачається  теплової  енергії  у  кількості  237 ГКал  на  добу.  Для  виробництва  1 ГКал  теплоенергії  використовується  13,8 КВт/год  електроенергії  і  3,9 м3  природного  газу.  Скільки  енергоресурсів  буде  затрачено  на  опалення  школи  протягом  місяця,  2  місяців,  6  місяців?

Завдання  3.
         Скільки  коштів  витрачає  держава  на  опалення  школи  протягом  місяця,  2  місяців,  6  місяців.

Завдання  4.
         Щодня  школа  витрачає  в  середньому  4 КВт  електроенергії.  Скільки  електроенергії  витрачає  школа  за  тиждень,  за  місяць,  за  рік?  Яка  вартість  цієї  електроенергії?

Завдання  5.
         Для  збереження  тепла  у  класній  кімнаті  потрібно  обклеїти  вікна.  У  класі  4  вікна.  Довжина  кожного  1,6 м,  а  ширина  1,4 м.  Скільки  метрів  паперової  стрічки  потрібно  затратити  на  герметизацію  вікон  у  одному  класі?

Завдання  6.
         Черговий  учень  після  уроків,  набираючи  воду  для  прибирання  класу,  забув  закрутити  кран.  Тому  вода  продовжувала  витікати  ще  протягом  5,5 год.  За  одну  годину  витікати  в  середньому  18,5 л  води.  Один  літр  води  становить  1 дм3.  Вартість  1 м3  потрібно  взяти  з  таблиці.  Які  витрати  понесла  за  один  день  школа  через  нехлюйство  чергового  учня?

Завдання  7.
         Відомо,  що  після  проведення  герметизації  вікон  у  приміщенні  під  час  його  опалення  у  зимовий  період  в  середньому  економиться  9%  теплової  енергії.  Скільки  енергоресурсів  буде  зекономлено  в  одному  з  класів,  якщо  загальна  площа  школи  3254 м2,  а  однієї  класної  кімнати  50 м2  і  в  середньому  витрачається  на  добу  237 ГКал  теплової  енергії?  (Використати  матеріал  завдання  2).

ІІІ.  САМОСТІЙНА  РОБОТА

         Підрахувати  вартість  енергоносіїв,  що  використовуються  вдома  (використати  таблицю).

ІV.  ПІДВЕДЕННЯ  ПІДСУМКУ 
























ІГРЕК – ПАТРІОТ
(інтелектуальна  гра  для  старшокласників)
Мета:  Розвивати  пізнавальну  діяльність  учнів,  виховувати  інтерес  до  вивчення  математики,  логічно  мислити,  розвивати  пізнавальні  навички  та  здібності  учнів.

Гра  має  форму  телевізійної  гри  „Ігри  патріотів”
         У  грі  приймають  участь  чотири  класи-команди.  Кожен  учасник  -  патріот  свого  класу.
Загальні  правила  проведення  гри.
1.       Кожна  команда  має  свого  капітана,  який  керує  участю  членів  класу  в  конкурсах.  Капітан  може  зясовувати  у  експертної  комісії  правильно  чи  ні  виставлена  загальна  кількість  балів.
2.       Команда  може  отримати  від  1  до  4  балів  за  участь  у  кожному  з  конкурсів,  крім  останнього.  Якщо  команда  зайняла  перше  місце,  то  вона  отримує  4  бали,  за  друге  місце  -  3  бали,  за  третє  місце  -  2  бали  і  за  останнє  місце  -  1 бал.
3.       Останній  конкурс  „Математичні  гірки”  містить  гірки  прикладів.  Після  кожного  з  попередніх  конкурсів  приймається  стільки  карточок  з  прикладами,  скільки  команда  отримала  очок.  Тобто,  якщо  команда  отримала  4  бали,  то  прибираються  4  карточки,  якщо  отримала  2  бали,  то  прибираються  2  карточки,  і  т.д.
4.       Перемагає  та  команда,  яка  перша  закінчить  конкурс  „Математичних  гірок”.  Це  означає,  що  команда  може  набрати  найбільше  очок,  але  в  „Гірках”  помилитися,  і  тоді  інша  команда  перша  закінчить  конкурс,  і  саме  ця  команда  стає  переможцем.
І  так  наша  гра  носить  назву  „Ігрек  -  патріот”.  Ігрек  (У) – це  символ  невідомого.  Тобто  невідомо,  хто  в  конкурсі  одержить  перемогу,  але  він,  як  патріот  свого  класу,  веде  свою  команду  до  перемоги.  У  грі  приймають  участь  чотири  класи.
Зараз  жеребкуванням  ми  вияснимо  колір,  який  відповідає  кожній  команді.         

І  конкурс.

„ДАВАЙТЕ  ЗНАЙОМИТИСЬ”

У  конкурсі  приймають  участь  по  4  учасники  від  кожної  команди.  Учасники  стають  у  коло  по  черзі,  учасники  однієї  команди  стоять  через  три  учасники  інших  команд.  Умова  конкурсу:  гравці  називають  ряд  натуральних  чисел  1,  2,  3,  ...,  передаючи  один  одному  мяч.  Але  замість  простих  чисел  вони  повинні  називати  своє  імя.  Давайте  згадаємо  у  старших  класах,  які  числа  називаються  простими  (прості  числа  -  це  числа,  які  мають  лише  два  дільники:  одиницю  і  саме  число).  Конкурс  продовжується  до  тих  пір,  поки  у  колі  не  залишиться  одна  особа.  Бали  кожна  команда  може  отримати  у  такому  порядку:  ті  учасники  команди,  які  вибудуть  першими,  отримають  1  бал,  другі -  2  бали,  треті  -  3  бали  і  останні,  тобто  команда,  яка  переможе  у  цьому  конкурсі,  отримає  4  бали.
Переходимо  до  конкурсу.
Конкурс  пройшов:  і  я  з  математичної  гірки  приймаю  у  ______  класі  4  карточки  із  завданнями,  у  _______ класі   3  карточки  із  завданнями,  у  _____  класі  2  карточки  із  завданнями,  у  ______ класі  1  карточку  із  завданнями.

2       конкурс.

ЛАНЦЮГ

Умови  цього  етапу  гри:  у  конкурсі  приймають  участь  по  два  учні  від  кожної  команди;  учні,  вишикувавшись  у  шеренгу-ланцюг  (два  учні  однієї  команди  не  стоять  поруч),  дають  відповіді  на  запитання.  Якщо  відповідь  не  правильна,  то  ланцюг  розривається,  і  учасник,  що  дав неправильну  відповідь,  вибуває  із  цього  етапу.  Команда,  яка  перша  вибула  з  гри,  отримує  1  бал,  друга  -  2  бали,  третя  -  3  бали,  четверта  -  4  бали.  

ЗАПИТАННЯ  КОНКУРСУ.

1.          Як  називається  чотирикутник,  у  якого  протилежні  сторони паралельні?  (паралелограм).
2.          У  якого  чотирикутника  діагоналі  рівні:  у  ромба  чи  прямокутника?  (прямокутника).
3.          У  паралелограма  всі  сторони  рівні.  Який  це  чотирикутник?  (ромб).
4.          Як  називається  відрізок,  що  сполучає  протилежні  вершини  чотирикутника?  (діагональ).
5.          Площа  квадрата  36 см2.  Чому  дорівнює  його  сторона?  (6 см).
6.          Скільки  діагоналей  має  чотирикутник?  (дві)
7.          Чому  дорівнює  сума  кутів  паралелограма?  (3600).
8.          У  якого  чотирикутника  дві  сторони  паралельні,  а  дві  інші  не  паралельні?  (трапеція).
9.          У  якого  чотирикутника  діагоналі  рівні  і  взаємно  перпендикулярні?  (квадрата).
10.     Якщо  у  трикутника  всі  кути  гострі,  то  як  він  називається?  (гострокутним).
11.     Що  ви  знаєте  про  величину  вертикальних  кутів?  (вони  рівні).
12.     Чому  рівна  сума  суміжних  кутів?  (1800).
13.     Якщо  один  із  суміжних  кутів  тупий,  то  яким  буде  другий?  (гострим).
14.     Бісектриса  трикутника  є  його  висота.  Яким  буде  цей  трикутник?  (рівнобедреним).
15.     Кут  при  вершині  рівнобедреного  трикутника  600.  Яким  буде  цей  трикутник?  (рівностороннім)
16.     Кут  при  основі  рівнобедреного  трикутника  400.  Чому  рівний  кут  при  вершині?  (1000).
17.     Яка  теорема  виражає  співвідношення  між  катетами  і  гіпотенузою  прямокутного  трикутника?  (Піфагора).
18.     Як  називають  відношення  протилежного  катета  до  гіпотенузи?  (синусом).
19.     Як  називають  відношення  прилеглого  катета  до  протилежного?  (котангенсом).  
20.     Як  називають  показник,  до  якого  треба  піднести  основу,  щоб  одержати  даний  вираз?  (логарифм).
21.     За  допомогою  якого  приладу  вимірюють  довжину  відрізка?  (лінійкою).
22.     Скільки  вершин  має  кут?  (одну).
23.     Чому  дорівнює  2  в  пятому  степені?  (32).
24.     Як  називається  відрізок,  що  ділить  кут  трикутника  пополам?  (бісектрисою).
25.     Як  називаються  сторони  трикутника,  що  утворюють  прямий  кут?  (катетами).
26.     Що  ділить  медіана:  кут  чи  сторону?  (сторону).
27.     Скільки  тупих  кутів  може  мати  трикутник?  (один).
28.     Куб  по  іншому  називають  гексаедр  чи  тетраедр?  (гексаедр).
29.     Якого  терміна  немає  в  математиці:  факторіал  чи  парсек?  (парсек).
30.     Скільки  граней  має  трикутна  призма?  (5).
31.     У  скількох  точках  перетинаються  мимобіжні  прямі?    жодній).
32.     Як  перекладається  на  українську  мову  слово  „геометрія”?  (землемірство).
33.     Скільки  кутів  має  ромб?  (4).
34.     Аргументом  називають  вісь  ОХ  чи  незалежну  змінну?  (незалежну  змінну).
35.     Сторона  рівностороннього  трикутника  рівна  5 см.  Чому  рівний  периметр  рівностороннього  трикутника?  (15 см).
36.     Як  називаються  прямі,  які  лежать  на  одній  площині  і  не  перетинаються?  (паралельними).
37.     Скільки  кутів  утворюється  при  перетині  двох  прямих?  (4).
38.     Яка  фігура  складається  з  точок,  рівновіддалених  від  однієї  точки?  (коло).
39.     Як  називається  відрізок,  що  сполучає  дві  точки  кола?  (хорда).
40.     Який  кут  утворюють  діагоналі  ромба?  (900).
Конкурс  пройшов:  і  я  з  математичної  гірки  приймаю  у  ______  класі  4  карточки  із  завданнями,  у  _______ класі   3  карточки  із  завданнями,  у  _____  класі  2  карточки  із  завданнями,  у  ______ класі  1  карточку  із  завданнями.

         3  конкурс.

         МАТЕМАТИЧНИЙ  БІАТЛОН.

         Умови  конкурсу.  Приймає  участь  по  одному  учаснику  від  кожного  класу.  Учні  стають  на  фінішній  прямій.  По  команді:  „Почали”  біжать  до  скакалок.  Стрибають  5  разів  на  скакалці.  Кладуть  скакалки  на  місце  і  біжать  до  кульок  із  завданнями.  Пробивши  кульку  свого  кольору,  витягують  завдання  і  розвязують  його.  Якщо  завдання  виконують  правильно,  то  пробивають  наступну  кульку  і  виконують  наступне  завдання  і  т.д.  Всього  5  кульок.  Правильно  виконані  завдання  складають  у  свою  скриню.  Якщо  ж  завдання  виконане  неправильно,  то  учасник  повертається  до  скакалки  і  стрибає  ще  5  разів,  а  тільки  потім  пробиває  наступну  кульку.  На  все  завдання  відводиться  3  хвилини.  Кількість  балів  ставиться  відповідно  до  того,  скільки  правильно  виконаних  завдань  експертна  комісія  знайде  у  скрині.  І  так,  почали.

ЗАВДАННЯ  В  КУЛЬКАХ.
1.       Розмістити  натуральні  числа  в  порядку  зростання:  А.  Мільйон.  Б.  Мільярд.  В.  Тисяча.  Г.  Трильйон.
Відповідь:  В,  А,  Б,  Г.
2.       Що  таке  периметр  многокутника?
Відповідь:  Сума  довжин  всіх  сторін  многокутника.
3.       Лижник  розрахував,  що  коли  він  робитиме  за  годину  10 км,  то  прийде  до  місця  призначення  на  годину  пізніше  полудня;  при  швидкості  ж  15 км  за  годину  він  прибув  би  на  годину  раніше  полудня.  З  якою  ж  швидкістю  повинен  він  бігти,  щоб  прибути  на  місце  рівно  опівдні?
Відповідь:  12  км/год.
4.       Записати  найбільше  число  за  допомогою  трьох  двійок.
Відповідь:  222 = 4 194 304
5.       На  вечірці  було  20  осіб  (дівчата  та  хлопці).  Марія  танцювала  з  7  хлопцями,  Ольга  -  з  8,  Віра  -  з  9  і  так  далі  до  Ніни,  яка  танцювала  з  усіма  хлопцями.  Скільки  хлопців  було  на  вечірці?
Відповідь:  13.
Конкурс  пройшов:  і  я  з  математичної  гірки  приймаю  у  ______  класі  4  карточки  із  завданнями,  у  _______ класі   3  карточки  із  завданнями,  у  _____  класі  2  карточки  із  завданнями,  у  ______ класі  1  карточку  із  завданнями.

4       конкурс.

ОСТРІВ  ТЕРМІНІВ.
У  цьому  етапі  приймають  участь  по  три  учні  від  класу.  Їхнє  завдання:  отримати  конверт,  у  якому  міститься  листок  з  7  прикладами.  Вони  розв'язують  їх.  Біжать  до  столів,  на  яких  містяться  карточки  з  літерами  та  числами.  Знайшовши  відповідь  першого  прикладу,  ставлять  першу  карточку  так,  щоб  глядачі  могли  побачити  літеру.  Відповідь  другого  прикладу  відповідає  літері  другого  прикладу  і  так  далі.
Команда,  яка  перша  справляється  із  завданням, отримує  4 бали,  друга  -  3  бали,  третя  -  2  бали  і  четверта  -  1  бал.
ПРИКЛАДИ  ДЛЯ  КАРТОЧОК.
Умова  прикладу
Відповідь
І
ІІ
ІІІ
ІV
22 + 23 – 44
1
М
П
К
К
24 – (49 : 7 + 7)
2
Е
І
О
В
240 : 16 : 5
3
Д
Ф
С
А
(91 – 79) : 3
4
І
А
И
Д
(8 х 8 – 4) : 12
5
А
Г
Н
Р
20 : 4 + 15 – 14
6
Н
О
У
А
(33 – 17) : 8 + 35 : 7
7
А
Р
С
Т
Конкурс  пройшов:  і  я  з  математичної  гірки  приймаю  у  ______  класі  4  карточки  із  завданнями,  у  _______ класі   3  карточки  із  завданнями,  у  _____  класі  2  карточки  із  завданнями,  у  ______ класі  1  карточку  із  завданнями.

5       конкурс.

ЄГИПЕТСЬКІ  ПІРАМІДИ.
         З  історії  відомо,  що  Єгипет  називають  місцем  народження  геометрії,  що  перекладається  на  українську  мову   „землемірство”.  Учасникам  конкурсу  пропонується  розвязати  геометричний  кросворд.  Умови  такі:
1.  У  конкурсі  приймають  участь  5  учнів  +  1.
2.  Кожен  з  учнів  біжить  до  столу,   біля  якого  його  чекає  учень  з  паралельного  класу.
3.  Від  вищеназваного  учня  учасник  отримує  конверт,  у  якому  записане  число  і  напрямок:  горизонтальна  чи  вертикальна  лінія.
4.  На  столі  міститься  геометричний  кросворд.
5.  Учасник  розгадує  слово  і  записує  його  у  кросворд.  Конверт  із  правильно  розгаданим  завданням  опускає  у  свою  скриню.
6.  Якщо  слово  не  розгадане,  то  учасник  конверт  залишає  на  столі.
7.  Учасник,  що  розгадував  слово,  передає  естафету  наступному  учаснику,  який  виконує  ті  ж  правила  гри.
8.  На  конкурс  відводиться  5 хвилин.
         4  бали  отримує  та  команда,  яка  розгадає  найбільше  слів  у  кросворді.  3  бали  отримає  наступна  команда  і  так  далі.




КРОСВОРД  „ГЕОМЕТРІЯ”








4

















2



5

























6





12






1


3













13
















11

















10













7



































15





8































14


































9
















































16
















По  горизонталі.
1.      Трикутник,  у  якого  один  з  кутів  дорівнює  900.  (Прямокутний).
5.       Паралелограм,  у  якого  всі  сторони  рівні.  (Ромб)
7.    Відрізок,  що  сполучає  вершину  з  серединою  протилежної  сторони  трикутника.  (Медіана).
8.    Геометрична  фігура,  що  складається  з  усіх  точок  площини,  рівновіддалених  від  даної  точки.  (Коло).
9.    Прямокутник,  у  якого  всі  сторони  рівні.  (Квадрат).
10.  Фігура,  що  складається  з  чотирьох  точок  і  чотирьох  відрізків,  які  послідовно  їх  сполучають.  (Чотирикутник).
14.  Відношення  прилеглого  катета  до  гіпотенузи.  (Косинус).
16.  Кут,  градусна  міра  якого  дорівнює  1800.  (Розгорнутий).



По  вертикалі.
2.      Чотирикутник,  у  якого  протилежні  сторони  паралельні.  (Паралелограм).
3.      Відрізок,  що  сполучає  вершину  з  серединою  протилежної  сторони  трикутника.  (Медіана).
4.      Геометрична  фігура,  яка  складається  з  трьох  точок,  які  не  лежать  на  одній  прямій,  і  трьох  відрізків,  які  попарно  сполучають  ці  точки.  (Трикутник).
6.  Відрізок,  проведений  з  вершини  трикутника  перпендикулярно  до  його  протилежної  сторони.  (Висота).
11.  Частина  прямої,  яка  має  початок,  але  не  має  кінця.  (Промінь).
12.  Відношення  протилежного  катета  до  гіпотенузи.  (Синус).
13.  Відношення  протилежного  катета  до  прилеглого.  (Тангенс).
14.  Фігура,  яка  складається  з  точки  і  двох  різних  променів,  що  виходять  з  цієї  точки.  (Кут).
15.  Кут,  градусна  міра  якого  більша  00  і  менша  900.  (Гострий).
Конкурс  пройшов:  і  я  з  математичної  гірки  приймаю  у  ______  класі  4  карточки  із  завданнями,  у  _______ класі   3  карточки  із  завданнями,  у  _____  класі  2  карточки  із  завданнями,  у  ______ класі  1  карточку  із  завданнями.

6  конкурс.

БІЙ  БИКІВ.
         У  конкурсі  приймають  участь  по  одному  учаснику  від  команди  (бажано  юнаки).  По  сигналу:  „Почали”  два  юнаки  із  паралельних  класів  будуть  намагатися  заглянути  на  спину,  щоб  побачити,  яке  число  записане  на  карточці,  і  висить  у  суперника  на  спині.  Перемагає  той,  хто  перший    назве  це  число.
         Конкурс  буде  повторюватися  чотири  рази.  Спочатку  будуть  змагатися  учасники  з  11-х  класів,  потім  з  9-х  класів.  Наступна  гра  буде  між  переможцями  і  остання  гра  між  переможеними.
         І  оцінку  за  участь  у  конкурсі  учні  отримають  відповідно  до  місця,  яке  вони  отримають.  На  кожен  з  чотирьох  конкурсів  відводиться  2  хвилини.
Конкурс  пройшов:  і  я  з  математичної  гірки  приймаю  у  ______  класі  4  карточки  із  завданнями,  у  _______ класі   3  карточки  із  завданнями,  у  _____  класі  2  карточки  із  завданнями,  у  ______ класі  1  карточку  із  завданнями.

7  конкурс.

МАТЕМАТИЧНА  ГІРКА.
         І  так  ми  підійшли  до  останнього  конкурсу  „Математична  гірка”.  У  кожної  з  команд  залишилось:
____  клас    _______  задач  і  набрав  ________  балів;
____  клас    _______  задач   і  набрав  ________ балів;
____   клас    _______  задач   і  набрав  ________ балів;
____   клас    _______  задач    і  набрав  ________  балів.
         Після  закінчення  останнього  (основного)  конкурсу  експертна  комісія  зможе  визначити  місця  кожного  з  класів.
         У  конкурсі  приймає  участь  по  7  учнів  від  класу.  Ці  учні  повинні  швидко  розв’язати  вправу  і  розмістити  її  на  гірці  на  тій  ступені,  яку  вправу  розв’язує.  Конкурс  проводиться  естафетно,  тому  оцінюється  не  тільки  правильність  виконаної  вправи,  а  й  швидкість,  з  якою  виконана  вправа 
Число  7  вважається  щасливим.  І  це  7-ий  конкурс,  в  якому  приймає  участь  7  її  учасників.  То  ж  хай  щастить  кожному  з  класів.
ПРИКЛАДИ
Умова
В
Умова
В
Умова
В
15
1

17
10 + 11 + 12
33
26 : 25
2
(17 – 8) х 2
18
17 х 4 - 34
34
26 х 0 + 3
3
56 – 37
19
(3 + 4) х 5
35
64 : 2 : 8
4
(24 + 36) : 3
20
216 : 6
36
65 : 13
5
0 : 5 + 3 х 7
21
23 + 25 - 11
37
25 : 5 + 1
6
11 х 4 : 2
22
(8 + 11) х 2
38
(14 + 14) : 4
7
92 : 4
23
132 – 130
39
(100 – 36) : 8
8
2 х 3 х 4
24
22 + 34 - 16
40
23 - 14
9
52
25
4 х 5 + 7 х 3
41
102 - 90
10

26
13 + 14 + 15
42
363 : 11 - 22
11
32 х 3
27
11 х 2 + 21
43
3 х 4 – 25 х 0
12
(43 + 13) : 2
28
11 х 8 : 2
44
(68 – 3) : 5
13
27 + 34 – 16 х 2
29
15 х 3
45
70 : 5
14
900 : 30
30
34 + 37 - 25
46
(43 + 32) : 5
15

31
24 х 2 – 1
47
(33 + 31) : 4
16
25
32
16 х 3
48

ПІДВЕДЕННЯ  ПІДСУМКУ  ГРИ
   






НАЙРОЗУМНІШИЙ
(математична  гра  для  учнів  5  класу)
 
-         Добрий  день,  дорогі  учасники  та  глядачі!
-         Ми  розпочинаємо  шкільний  конкурс,  який  має  назву  «Найрозумніший».
-         В  першому  турі  -  відбірковому – приймають  участь  три  пятих  класи.  З  кожного  класу  до  другого  туру  переходить  2  учні,  а  разом  -  шість.
-         Зараз  вам  пропонується  10  запитань.  За  кожну  правильну  відповідь  учасник  отримує  1  бал.  Якщо  не  буде  визначено  відразу  два  учні,  то  продовжимо  задавати  запитання,  аж  поки  не  визначиться  два  переможці,  які  перейдуть  до  другого  туру.

В  другому  турі  змагаються  6  учасників.  Кожному  для  вибору  пропонується  6  категорій:
1.  Додавання
2.  Віднімання
3.  Відрізки,  ламані  та  їх  довжини
4.  Координатні  промені  і  шкали
5.  Кути  та  їх  міри
6.  Множення  натуральних  чисел
         За  відведений  час,  а  саме  за  30  секунд,  кожен  з  учасників,  по  черзі,  повинен  якнайбільше  дати  правильних  відповідей.  За  правильну  відповідь -  1  бал.  До  третього  туру  проходить  3  учні,  які  наберуть  найбільше  балів.

         В  третьому  турі  -  у  фіналі  -  змагається  троє  учасників.  Кожному  пропонується  чотири  категорії  і  власний  колір  (один  з  них).  За  10  секунд  кожен,  по  жеребкуванню,  повинен  дати  відповідь  на  одне  з  вибраних  ним  запитань.  За  відповідь  із  категорії  „Спільні  питання”  учасник  отримує  1  бал;  за  відповідь  на  запитання  із  своєї  категорії  -  2  бали,  за  відповідь  на  запитання  із  категорії  суперника  -  3  бали.

ЗАПИТАННЯ  І  ТУРУ
1.      Скільки  цифр  використовуємо  для  запису  чисел?  (10)
2.      Скільки  розрядів  має  трицифрове  число?  (3)
3.      На  що  розбивають  багатоцифрове  число  для  читання?  (на  класи)
4.      По  скільки  цифр  у  кожному  класі  багатоцифрового  числа?  (по  три)
5.      Якою  системою  числення  ми  користуємося?  (десятковою)
6.      Як  колись  українці  називали  число  60?  (копа)
7.      Як  колись  українці  називали  число  12?  (дюжина)
8.      Скільки  існує  натуральних  чисел?  (безліч)
9.      Трицифрове  число  більше  за  двоцифрове  на  одиницю.  Назви  ці  числа.  (99  і  100).
10.Назвати  число,  в  якому  тисяча  тисяч.  (1  мільйон).

1.      Якою  нумерацією  чисел  ми  користуємося?  (арабською).
2.      Яку  довжину  мала  б  книжка  в  мільярд  сторінок?  (50 км).
3.      Назви  перший  рік  ХХІ  століття  у  нас.  (2001)
4.      Назви  перший  рік  ХХІ  століття  на  заході  (2000).
5.      Назви  найменше  натуральне  число.  (1).
6.      Скільки  класів  і  розрядів  у  числі  30 028 907?  (3  і  8)
7.      Назви  найбільше  10-ти  цифрове  число.  ( 9 999 999 999)
8.      Назви  найменше  10-ти  цифрове  число.  (1 000 000 000).
9.      Як  називають  числа,  які  використовують  для  лічби?  (натуральні).
10.Назви  числа,  які  задовольняють  нерівність  25 * х < 25  (0).

1.      Яке  число  менше:  370  чи  307?  (307)
2.      На  скільки  30  більше  від  5?  (На  25).
3.      У  скільки  разів  32  більше  за  4?    8  разів).
4.      за  допомогою  якої  дії  знаходять,  на  скільки  одне  число  більше  за  друге?  (віднімання).
5.      Скільки  існує  натуральних  чисел  менших  за  100?  (99).
6.      Скільки  існує  натуральних  чисел  не  більших  за  100?  (100).
7.      Число  3  менше  за  5.  Чи  можна  сказати,  що  третє  число  нижче  за  5-те?  (Ні).
8.      Що  менше:  21  година  чи  110  хвилин?  (110  хвилин).
9.      Котра  тепер  година,  якщо  частина  доби,  що  минула,  втричі  більша  за  ту,  що  лишилась?  (18-а).
10.Знайди  суму  всіх  одноцифрових  чисел.  (45)

ДОДАТКОВІ  ЗАПИТАННЯ  І  ТУРУ        
1.        При  виконанні  якої  дії  „позичають”  одиницю  з  наступного  розряду?  (Віднімання)
2.        Яке  найменше  пятицифрове  число  можна  записати  цифрами  0  і  8?  (80000).
3.        При  якому  значенні  а  правильна  рівність:  а + а = а – а?  (0).
4.        Як  називають  закон,  коли  множники  міняють  місцями?  (Переставний)
5.        Як  називають  закон,  коли  множники  обєднують  в  групи?  (Сполучний).
6.        За  яким  законом  число  можна  помножити  на  суму  або  на  різницю?  (Розподільний).
7.        Чому  рівний  добуток  7  і  0?  (0).
8.        Скільки  буде:  1+2+3+4+5?  (15)
9.        Чому  рівний  добуток  чисел  5  і  1?  (5).
10.   Чому  рівний  добуток  чисел  1  і  1?  (1).
11.   Чому  рівна  сума  чисел  5  і  7?  (12).

ЗАПИТАННЯ  ІІ  ТУРУ
Додавання
1.      Як  називають  результат  від  додавання  двох  чисел?  (сума).
2.      Як  називають  числа,  які  додаємо?  (доданки)
3.      Що  станеться  із  сумою,  коли  доданки  поміняти  місцями?  (не  зміниться).
4.      За  яким  законом  суму  кількох  доданків  можна  знаходити  в  будь-якій  послідовності?  (сполучним).
5.      Як  зміниться  сума,  якщо  один  доданок  збільшити  на  3?  (збільшиться  на  3).
6.      Як  зміниться  сума,  якщо  обидва  доданки  збільшити  на  5?  (збільшиться  на  10).
7.      Що  означає:  до  числа  а  додати  b  одиниць?  (збільшити  а  на  b  одиниць).
8.      Скільки  одержимо,  якщо  до  найменшого  одноцифрового  числа  додамо  найбільше  трицифрове?  (1000).
9.      Чому  рівна  сума  всіх  одноцифрових  чисел?  (45).
10. Як  зміниться  сума,  якщо  один  доданок  збільшити  вдвічі?  (збільшиться  на  цей  доданок).
11. Як  зміниться  сума,  якщо  один  доданок  помножити  на  нуль?  (дорівнюватиме  другому  доданку).
Віднімання
1.      Якою  дією  знаходять  невідомий  доданок?  (віднімання).
2.      Як  називається  число,  від  якого  віднімають?  (зменшуване).
3.      Як  називається  число,  яке  віднімається?  (відємник).
4.      Як  називають  результат  віднімання?  (різниця).
5.      Яке  число  є  найбільшим:  зменшуване,  від’ємник  чи  різниця?  (зменшуване).
6.      Чи  може  відємник  дорівнювати  різниці?  (може).
7.      Якою  дією  знаходять:  на  скільки  одиниць  одне  число  більше  за  друге?  (віднімання).
8.      Що  станеться  з  різницею,  коли  зменшуване  зменшити  на  5  одиниць?  (зменшиться  на  5  одиниць).
9.      Що  станеться  з  різницею,  коли  відємник  зменшимо  на  10  одиниць?  (збільшиться  на  10  одиниць).
10. На  скільки  1 м  довший  за  1 см?  (99 см).
11. До  трицифрового  числа  зліва  приписали  цифру  5.  на  скільки  збільшилось  число?  (5000).
12. Від  трицифрового  числа  відняли  двоцифрове  і  в  результаті  дістали  1.  Чому  дорівнює  зменшуване  і  відємник?  (100  і  99).
13. У  трицифровому  числі  закреслили  крайню  зліва  цифру  5.  Як  змінилось  від  цього  число?  (зменшилось  на  500)
Відрізки.  Ламані  і  їх  довжини.
1.      Від  якого  слова  походить  слово  „відрізок”?  (різати)
2.      Скільки  кінців  має  відрізок?  (2).
3.      Що  можна  сказати  про  два  відрізки,  які  мають  однакові  довжини?  (вони  рівні).
4.      На  відрізку  позначено  4  точки.  На  скільки  частин  вони  розбивають  цей  відрізок?  (5).
5.      Як  називають  відрізки  ламаної?  (ланки)
6.      Ламана  складається  з  трьох  ланок,  довжини  яких  1 см,  2 см,  3 см.  Чому  рівна  довжина  ламаної?  (6 см).
7.      Довжина  ламаної,  що  складається  з  трьох  рівних  ланок,  рівна  18 см.  Чому  рівна  довжина  кожної  ланки  (6 см).
8.      Скільки  різних  прямих  можна  провести  через  одну  точку?  (безліч).
9.      Скільки  різних  прямих  можна  провести  через  дві  точки?  (1).
10. Скільки  точок  достатньо  відмітити  на  прямій,  щоб  отримати  два  промені?  (одну).
11. Прямі  АВ  і  КР  перетинаються  в  точці  О.  Скільки  при  цьому  утворилося  променів?  (4).
Координатні  промені  і  шкали.
1.        Якому  числу  відповідає  точка,  що  є  початком  координатного  променя?  (0).
2.        Скільком  натуральним  числам  відповідає  одна  точка  координатного  променя?  (одному).
3.        Як  називають  число,  що  відповідає  одній  точці  координатного  променя?  (координата)
4.        Що  треба  вибрати,  щоб  нанести  на  числову  пряму  шкалу?  (одиничний  відрізок).
5.        Як  називають  систему  штрихів  разом  з  відповідними  числами?  (шкалою).
6.        Від  якого  латинського  слова  походить  слово  „шкала”?  (драбина).
7.        Скільки  одиничних  відрізків  між  точками  з  координатами  7  і  10?  (3).
8.        Яка  з  точок  -  К(13)  і  Р(31)  -  ближче  розміщена  до  точки  О(0)?  (К).
9.        На  шкалі  спідометра  між  сусідніми  числами  30  і  50  є  чотири  поділки.  Знайти  ціну  поділки  цієї  шкали.  (5 км).

Кути  та  їх  міри

1.       Як  називають  частину  площини,  обмежену  двома  променями?  (кутом).
2.       Як  називають  точку,  з  якої  виходять  промені,  що  утворюють  кут?  (вершиною).
3.       Як  називають  промені,  що  утворюють  кут?  (сторонами)
4.       В  яких  одиницях  вимірюється  кут?    градусах).
5.       Скільки  градусів  має  розгорнутий  кут?  (1800)
6.       Як  називається  кут,  що  є  половиною  розгорнутого?  (прямий).
7.       Як  називають  промінь,  що  виходить  з  вершини  кута    і  поділяє  його  на  дві  рівні  частини?  (бісектрисою).
8.       Як  називають  кут,  який  менший  за  прямий?  (гострим).
9.       Як  називають  кут,  що  більший  за  прямий  і  менший  від  розгорнутого?  (тупий).
10.  Яким  приладом  можна  виміряти  кут?  (транспортиром).
11.  У  скільки  разів  прямий  кут  менший  від  розгорнутого?    2  рази)

Множення  натуральних  чисел

1.              Якою  дією  можна  знайти  суму  однакових  доданків?  (множенням).
2.              Результат  від  якої  дії  називають  добуток?  (множення).
3.              Як  називають  числа,  які  перемножують?  (множники)
4.              Чи  можна  множити  1  на  0?  (так).
5.              Якою  дією  збільшують  числа  у  кілька  разів?  (множення).
6.              До  числа  приписали  3  нулі.  На  скільки  його  помножили?  (на  1000).
7.              У  скільки  разів  збільшилось  натуральне  число  а,  якщо  його  помножили  на  b?    b  разів).
8.              Знайди  добуток  чисел  5  і  0?  (0).
9.              Коли  добуток  менший  за  один  із  множників?  (коли  другий  множник  дорівнює  0).
10.         Знайти  добуток  чисел  5  і  1?  (5).
11.         Коли  добуток  двох  чисел  дорівнює  одному  із  множників?  (коли  другий  множник  дорівнює  1)
12.         Як  зміниться  добуток,  якщо  один  множник  збільшити  у  3  рази?  (збільшиться  у  3  рази).
13.         Як  зміниться  добуток,  якщо  один  множник  збільшити  у  2  рази,  а  другий  у  3  рази?  (збільшиться  у  6  разів).
14.         Скількома  нулями  закінчується  добуток  перших  девяти  натуральних  чисел?  (одним)
15.         Чому  дорівнює  добуток,  якщо  один  із  множників  дорівнює  нулю?  (0).

ЗАПИТАННЯ  ІІІ  ТУРУ

Категорія  ДОДАВАННЯ
1.      Було  а,  додали  b.  Скільки  стало?  (а + b).
2.      Один  майстер  виготовив  а  деталей,  а  другий  -  с.  Скільки  деталей  виготовили?  (а + с)
3.      Чому  дорівнює  0+0+0+0+0?  (0).
4.      Коли  сума  двох  чисел  дорівнює  одному  із  доданків?  (коли  другий  доданок  дорівнює  0).
5.      Який  закон  записано  так:  а + b = b + а?  (переставний).
6.      Як  називають  вираз  а + b?  (сума).
7.      До  суми  5  і  200  додали  1000.  Що  вийде?  (1205).
8.      Якою  дією  і  як  можна  замінити  2+2+2+2+2?  (2 5).
9.      Розкласти  на  розрядні  доданки  146.  (100 + 40 + 6)
Категорія  ВІДНІМАННЯ
1.      Скільки  буде  16  мінус  9?  (7).
2.      Знайдіть  а,  якщо  а – 0 = а.  (а – будь-яке  число)
3.      Чому  дорівнює  0 – 0 – 0 – 0?  (0).
4.      Знайди  а – а.  (0).
5.      Як  називається  вираз  а – b?  (різниця).
6.      Зменш  число  45  на  29.  (16).
7.      Зменшуване  збільшили  на  10,  що  стало  з  різницею?  (збільшилась  на  10).
8.      Відємник  зменшили  на  10,  що  стало  з  різницею?  (збільшилась  на  10).
9.      Зменш  1000  на  25.  (975).
Категорія  ЦИФРИ  І  ЧИСЛА          
1.         В  чому  різниця  між  цифрою  і  числом?  (цифр  10,  а  чисел  безліч).
2.         Прочитай  число  ХХVІІІ.  (28).
3.         Під  а  та  b  розуміють  різні  цифри.  Відомо  
    = 111.  Знайти  a  та  b.  (5,  6).
4.         Скільки  чисел  стоїть  у  натуральному  ряді  між  числами  6  і  24?  (17)
5.         Деяке  число  натурального  ряду  записали  буквою  n.  Назви  попереднє  і  наступне  числа.  (n-1;  n+1).
6.         Скільки  предметів  у  півдюжині?  (6).
7.         Яке  число  більше  за  17  на  6?  (23).
8.         Що  більше  7 + 9  чи  3*5?  (7 + 9).
9.         Скільки  тонн  у  10  центнерах?  (1  тонна)
Категорія  РІЗНІ
1.      Скільки  точок  може  зєднати  один  відрізок?  (2)
2.      Чи  залежить  міра  кута  від  довжини  його  сторін?  (ні)
3.      Який  кут  більший:  тупий  чи  прямий?  (тупий).
4.      Коли  добуток  дорівнює  0?  (Коли  один  множник  дорівнює  0).
5.      Назви  закони  множення.  (переставний,  сполучний,  розподільний).
6.      Скільки  одержимо  1 х 18?  (18).
7.      Скільки  одержимо  100 *0?  (0).
8.      Яке  число  треба  перемножити  тричі,  щоб  одержати  8?  (2).
9.      До  числа  75  приписали  справа  два  нулі.  У  скільки  разів  збільшилось  число?    100). 




Комментариев нет:

Отправить комментарий